Conveni municipalGeneralJubilació

Parlem de la jubilació anticipada

Des de la CGT de l’Ajuntament de Barcelona som conscients del fort vent en contra de qualsevol forma d’incentivar la jubilació anticipada, en qualsevol de les seves formes. No obstant, no estem disposats a acceptar dòcilment que la negligent gestió econòmica a l’estat espanyol la paguem els de sempre. La riquesa hi és i el que manca son bons i honestos gestors. Demanar que s’allargui la jubilació als 75 anys és un insult als que hem i estem treballant dia a dia per un món millor.

També cal dir que l’ordenament jurídic relatiu a la incentivació de la jubilació anticipada és diferent per a funcionaris que per a laborals i en aquest marc ens hem de moure. Els laborals tenen la opció de la “jubilació parcial amb contracte de relleu” que és una formula regulada que ja s’ha aplicat a l’Ajuntament de Barcelona (2013). Per contra, la “jubilació anticipada incentivada” per a funcionaris no és cap formula establerta sinó un concepte que fa referència a aquells “possibles” incentius que una administració pugui fer per esmorteir la pèrdua de salari dels funcionaris que optin per la “jubilació anticipada” que en la legislació actual implica una pèrdua econòmica que no es produeix en la jubilació parcial dels laborals. 

D’aquesta reflexió en podem extreure que aplicar la “jubilació parcial amb contracte de relleu” als laborals és una decisió que només pertoca a l’Ajuntament de Barcelona i ho podria fer en qualsevol moment com ho va fer l’any 2013. Per contra, per promoure un pla de “jubilació anticipada incentivada” per a funcionaris (la gran majoria del personal de l’Ajuntament de Barcelona) caldria una negociació amb els sindicats representants de la plantilla municipal i no necessàriament en el marc d’un conveni. 

Des de la CGT hem proposat (durant la negociació del nou conveni) el model per incentivar la jubilació anticipada incentivada podria ser el que aplica la Diputació de Barcelona per al seu personal funcionari, consistent amb una gratificació econòmica puntual. És un incentiu que cada treballador pot valorar i decidir lliurament. A la CGT ens preguntem, si la Diputació de Barcelona ho fa, perquè no l’Ajuntament de Barcelona?

Respecte a la “jubilació parcial amb contracte de relleu” dels laborals, sabem que les condicions (tant per al treballador com per a l’administració) han sofert modificacions que l’han feta menys atractiva. No obstant, segueix sent un incentiu regulat i demanem a l’Ajuntament de Barcelona que ofereixi aquesta modalitat de jubilació incentivada als treballadors laborals que estiguin en situació d’accedir-hi i que, alhora, els grups municipals treballin a nivell estatal per canviar les condicions i poder oferir així millors condicions en el futur, tant per als treballadors com per a les administracions.

Volem recordar que el personal que es pot beneficiar d’aquesta modalitat no és només els treballadors/es municipals que es jubilen sinó també les persones que a través del contracte de relleu poden accedir a un lloc de treball a la nostra administració.

L’actual formula acordada en el nou conveni de renúncia a dies d’assumptes propis a canvi dels dies renunciats i uns pocs més en el futur no es pot considerar com a jubilació anticipada ni incentivada. És simplement un xantatge a uns drets laborals que han costat molt d’aconseguir, a canvi d’un petit “premi” en espècies, en forma de dies de vacances futures.

Des de la CGT continuarem insistint les propostes de foment de la jubilació anticipada son la “jubilació parcial amb contracte de relleu” per a laborals i la “jubilació anticipada incentivada” per a funcionaris.